Renovering av brygghuset

Ett stort projekt som mamma och pappa har dragit igång hemma på gården är att renovera deras stora utehus som kallas brygghuset. Det är ett stenhus i två plan med två toaletter, ett kök, två sovrum på övervåningen och ett stort allrum på nedervåningen. Brygghuset har vi använt som gästhus på sommaren och soptipp övrig tid haha! Det är ingen som har gjort något med det sedan farmor och farfar isolerade och renoverade någon gång på 80-talet och det var alltså i stort behov av en andra renovering såhär 30 år senare. I våras och fram tills nu (en snickare är här idag och sätter upp alla lister) har mamma lagt all sin tid där ute. Det är övervåningen vi har börjat med och där har hon målat alla tak, lister och dörrar vita (allt var träfärgat och kändes mer som en bastu än som ett hem), det är nya golv inlagda och alla väggar har fått nya tapeter. Det är sååå fint och blir verkligen en enorm skilland, tyvärr har jag inga förebilder... Men jag har i alla fall fått ansvaret att inreda det här huset och alla tapetval står jag för. 
 
 
I början av min semester för cirka en och en halv vecka sedan tapetserade mamma klart det sista rummet. Sedan har jag faktiskt bott där ute vilket är super mysigt, det känns som att jag har fått en egen stuga här på ön vilket jag drömt om ganska länge. Tanken med det brygghuset är ju att jag och mina syskon ska bo här ute när vi är hemma och hälsar på, innan har vi inte gjort det för det har varit så omysigt. Men nu blir det ändring på det! Ett stort plus är att man sover väldigt bra här ute.
 
Här är en liten glimt av det andra sovrummet, det blå rummet. Där ska Annie och Levi mest hålla till. Jag hittade två kuddar från Afroart inne hos mamma som jag tog ut hit istället, bra när man kan fynda billigt!
 
I det rosa rummet kommer jag hålla till och här ser ni en superfin korgstol som jag och mamma köpte på loppis för 300 kr. Det är nu det roliga börjar, att få inreda och piffa! Jag tänker inreda med så mycket gamla saker jag kan men det blir även lite IKEA och nya textilier.
 
Duktiga mamma! Hon har verkligen gjort allt själv förutom golv och lister, det tycker jag är beundransvärt.
 
Till vänster ser ni den nya tapeten och till höger den gamla. Väldigt snarlika och den gamla var verkligen fin men det behövdes nya för att allt skulle bli fräscht igen.
 
I höst kommer vi renovera nedervåningen, så får mamma en liten paus nu under sommaren, och det kommer bli så fint även där sen. Det är skönt att ha det här huset att bo i så att man kan sköta sitt eget och kunna packa upp sin resväska osv. När listerna är klara så kommer det bilder på resultatet!