En annorlunda jul - Australien

Idag är det Lucia och inte mindre än 12 dagar kvar till julafton! Mina jular brukar spenderas hemma på Öland med familjen och farfar, väldigt lugnt och mysigt. Men två av jularna i mitt liv har sett lite annorlunda ut och det är julen 2010 och julen 2014 och jag tänkte vi skulle titta tillbaka på dem här på bloggen. Vi börjar med julen 2010 som firades på andra sidan jordklotet, i Australien! (OBS! Detta är ett sjukt långt inlägg så att ni är förberedda på det)
 
Den här resan gjorde jag med mamma, pappa och mina systrar och det är nog mitt livs resa, så himla häftig upplevelse och ett underbart land att resa runt i. Vi hade planerat den här resan i ett års tid och den dagen vi skulle åka kändes det så overkligt. Vi hade bestämt oss för att göra en backpacker resa som började med en vecka i Cairns, sedan hade vi en vecka i Sydney och den sista veckan hyrde vi en bil och körde längs med Guldkusten och landade tills sist i Brisbane som vi sedan flög hem ifrån. Men vi börjar från början.
 
Singapore
 
 
 
Innan vi landade i Australien tog vi en mellanstickare i Singapore där vi stannade i en eller två nätter, efter att ha flugit i så oändligt många timmar var det skönt att få vila sig lite innan nästa omgång med flyg. Hit vill jag absolut åka tillbaka till någon dag (när min flygrädsla är botad...) för det var en väldigt fascinerande stad.
 
Cairns - Barriärrevet
 
 
 
 
 
 
Efter några dygns resande var vi äntligen framme i Australien i staden Cairns, och den första utflykten vi gjorde var till Barriärrevet. Vi tog en båttaxi som körde oss rakt ut till havs i ungefär två timmar till en liten större båt som skulle bli vårt hotell den kommande natten. På den här båten var den stora aktiviteten såklart snorkling och det är absolut det häftigaste jag har gjort hittills i mitt liv, det var som att dyka rakt ner i Hitta Nemo filmen! Vattnet var kristallklart och super varmt fast vi befann oss långt ut till havs. 
 
Cairns - Regnskogen
 
Detta var vår dagliga frukost. Det finns inget godare än frukt som man äter från dess ursprungsland.
 
 
 
Idas min när hon får se en krokodil, hur liten och söt är hon inte här förresten! <3
 
 
Kan ni hitta ödlan?
 
 
Vår andra utflykt i Cairns var till en regnskog där vi också spenderade en natt, dock var det den värsta upplevelsen på hela resan men som i efterhand också blev en av de mest minnesvärda. Påvägen till regnskogen stannade chaufören på en slags djurpark där vi fick mata små söta känguru. 
 
Sydney
 
 
 
 
 
 
 
Denna text var ingraverad i VARJE kakelplatta på hela operahuset!
 
 
 
 
 
Efter en vecka i Cairns, där vi också firade julafton, åkte vi vidare till Sydney. Vi tog flyget den 25, alltså deras julafton, och jag kommer ihåg att vi hade världens sötaste flygvärd som gav oss chokladjultomtar. Veckan i Sydney gjorde vi som alla andra turister: åkte båt, shoppade, fikade, solade och badade på Bondi Beach, fotade operahuset och Harbour Bridge osv. 
 
Blue mountains 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Efter att vi checkat av Sydney hyrde vi en bil och körde genom Sydney (en eloge till pappa som klarade detta med vänstertrafik och allt) till Blue mountains. Här tog vi det ganska lugnt och vilade en del på vårt YHA hotell som var väldigt mysigt och här firade vi även nyårsafton. Dagen till ära lagade vi tacos som alla njöt till fullo av, man blir fort trött på restauragmat när man är på resande fot. 
 
New castle
 
 
 
 
Den sista veckan har jag lite svårt att minnas eftersom vi var på ett nytt hotell och en ny plats varje dag. Men vi var bland annat på några vinodlingar och så fick vi se massor med stränder eftersom vi körde längs med kusten.
 
Port Macquire
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I Port Macquire åt vi frukost på stranden och hoppade i vågorna, sedan fick vi komma till ett sjukhus för Koalabjörnar som drabbats av den stora branden som hade härjat i Australien då. Jag kommer ihåg en Koala som satt i ett träd med ett amputerat ben, stackarn! Men det var en himla tur att dom kunde bo på den här platsen istället. Ni måste hålla med om att det är världens gulligaste djur, inte sant? 
 
Brisbane
 
 
Av någon konstig anledning har jag nästan inga foton från vår sista tid i Australien, jag tror att jag var ganska trött på att fota och började lite smått längta hem. Vi den här tiden hade jag precis träffat Hampus så det var nog ett stort skäl till min hemlängtan haha. Det var också det här året då Queensland drabbades av kraftiga översvämningar så att tusentals människor flydde och evakuerades. Jag minns att det regnade extremt mycket dom sista dagarna och vårt plan var det sista planet som fick lyfta innan flygplatsen stängdes. När vi kom hem fick vi se chockartade bilder på TV från Brisbane som nästan låg under vatten. Vi hade verkligen tur som kom därifrån i sista minuten!
 
Så! Det var den tillbakablicken, hoppas att ni tyckte det var roligt! Det var i alla fall väldigt roligt att göra den, det är många fina minnen som kommer tillbaka när man går igenom alla foton. Dock kan jag inte förstå att det är över sex år sedan vi gjorde den här resan. I nästa tillbakablick ska vi titta närmre på julen 2014 då jag befann mig i Sydafrika.